Descriere Furnizor
Ctitor
Ctitorul acestui monument singular, construit intre anii 1637-1639, este credinciosul domn al Moldovei Vasile Lupu, una din figurile cele mai importante ale istoriei romane, aparator recunoscut al Bisericii Ortodoxe. In timpul primilor ani ai domniei sale, cand Patriarhia de la Constantinopole se gasea intr-o situatie critica - strivita de datorii, dominata de intrigi si lovita de dezordini -, Vasile Lupu intervine si incearca sa restabileasca lucrurile; deasemenea mai tarziu el va achita datoriile Sfantului Mormant si pe cele ale manastirilor de pe Muntele Athos si va face numeroase donatii ca initiator al unor opere de cult si caritate crestin-ortodoxe in Polonia, Bulgaria si Grecia.
Remarcabila marturie a maretiei domnului, biserica Trei Ierarhi se ridica in inima Iasului, pe actualul Bulevard ªtefan cel Mare si Sfant, inconjurata inca de la inceput de bisericile Sfantul Nicolae, Sfantul Sava, Golia si Barnovski, carora li s-au adaugat succesiv alte monumente religioase si laice, atrase - am putea spune - de centrul traditional, de locul pe care istoria l-a innobilat.
Impresionanta, facuta parca pentru 'a lasa uimit' sufletul contemporanilor, constructia raspunde dorintei de fast a ctitorului sau despre care Nicolae Iorga spunea ca "inca de a doua zi dupa urcarea pe tron si-a luat numele de Vasile si a patruns in visul bizantin". ªi, intr-adevar, biserica Trei Ierarhi din Iasi reflecta aspiratia spre aceasta lume minunata a Bizantului, combinand structuri si forme traditionale cu materiale pretioase si o decoratie fastuoasa.
Arhitectura
Dupa cum rezulta si din studiul alcatuit de G. Bals, monumentul respecta in linii mari planul bisericilor moldovenesti din secolul al XVI-lea - un plan triconc influentat de biserica din Galata, avand totusi o turla suplimentara deasupra pronaosului. Bolta, respectand ingeniosul sistem moldovenesc de constructie al boltilor, cuprinde doua registre suprapuse de patru si respectiv opt arce de bolta dispuse oblic si care, impreuna cu pandantivele de deasupra lor, reusesc sa reduca diametrul clopotnitei. In exterior, pe fatade, aranjarea elementelor decorative ne aminteste de biserica manastirii Dragomirna (Moldova 1606-1609) si impartirea paramentului cu ajutorul unei centuri intalnita la manastirile din Muntenia. Influenta goticului transilvan este vizibila in multe locuri: la contraforturi, la armatura de piatra a ferestrelor, la profilul usilor, chenarele cu baghete si arce in acolada. Ceea ce imprima edificiului un caracter particular si o aseaza intre cele mai originale creatii ale artei moldovenesti, este contrastul armonios dintre formele arhitecturale bine reliefate si proportionate, si decoratiile sculptate care imbraca precum o dantela toata suprafata celor patru fatade, inclusiv contraforturile si arnivoltele de pe laturi si de la baza clopotnitelor". Ornamentatiile sunt din cele mai variate: nise adanci cu arcade fasciculate conform modelelor orientale, colonete ca ale bisericilor rusesti, vase persane din care se ridica ramuri inflorite, motive geometrice intalnite si in Georgia si Armenia, paramentul impartit de o centura in forma de sfoara rasucita incadrata de doua benzi de marmura decorate in stil renascentist sau baroc. Toate acestea se aranjaza intr-o unitate careia lumina pare sa-i dea viata. In plus subliniata printr-o colorare lazurit pusa in evidenta prin aurire, aceasta decoratie contribuie din plin la celebritatea pe care biserica Trei Ierarhi si-a castigat-o inca de la constructia sa. Pictura a fost realizata de cei mai vestiti mesteri; Sidov Pospeev, Iacob Gavrilov, impreuna cu pictorii moldoveni Nicolae Zugravul cel batran si ªtefan. Paul de Alep, arhidiacon al Antiohiei care l-a insotit pe patriarhul Macarie in calatoria acestuia prin Principatele Romane, in secolul al XVI-lea, dupa ce a examinat cu mare atentie edificiul, si-a exprimat intregul sau entuziasm in cartea sa "Calatorii" scrisa in araba si publicata la Bucuresti in 1900, in traducere romaneasca.
Istoric
In biserica au fost aduse in iunie 1641, moastele Sfintei Parascheva, trimise de patriarhia si sinodul de la Constantinopol in semn de recunostinta pentru actiunile si donatiile generoase ale domnitorului Vasile Lupu. Racla cu cinstitele moaste a fost transportata cu o corabie pe Marea Neagra, fiind insotita de trei mitropoliti greci; Ioanichie al Heracleei, Partenie al Adrianopolului, si Teofan al Paleopatrei. Ajungad la Galati, apoi la Iasi, au fost intampinate de Vasile Voda Lupu, de mitropolitul Varlaam si de episcopii de Roman si Husi, de cler si credinciosi. In ziua de 13 iunie 1641, moastele au fost asezate in biserica manastirii Sfintii Trei Ierarhi. Moastele Cuvioasei Parascheva au fost stramutate in Catedrala Mitropolitana din Iasi dupa sfintirea acesteia la 23 aprilie 1887.
Jefuita si arsa de navalitori din Est (1650) si din Nord (1686), zguduita de cutremure (1711, 1781, 1795, 1802, ) biserica va fi restaurata intre anii 1882 - 1887 (arhitectura) iar pictura si amenajarea interiorului a durat pana in anul 1898, resfintirea lacasului facandu-se in anul 1904. Alaturi de ctitori, la Trei Ierarhi isi dorm somnul de veci carturarul voievod pribeag Dimitrie Cantemir (1710-1711) si primul domnitor al Romaniei, Alexandru Ioan Cuza (1859-1866).
In curtea bisericii a fost construita o manastire din care azi se mai poate vedea cladirea cu sala gotica, vechea 'Schola Basiliana', marturie a bogatiei vietii culturale din acea epoca. Tipografia ce a fost instalata aici, a carei presa tipografica era adusa de la Kiev datorita ajutorului mitropolitului Mitropolitul Petre Movila, a fost condusa de staretul manastirii si director al scolii nou deschise, calugarul Sofronie. Aici a aparut prima lucrare tiparita (in greaca) din Moldova si, anul urmator, celebra Cazania a mitropolitului Varlaam.
Date importante din istoria Bisericii
Sinodul interortodox de la Iasi din 1642 care a adoptat celebra Marturisire de credinta ortodoxa si anul 1645 cand a fost uns patriarhul Paisie al Ierusalimului fost staret la Manastirea Galata. In ianuarie 1993, lucrarile simpozionului desfasurat la Iasi sub egida Comisiei Nationale a Romaniei pentru UNESCO, primaria orasului Iasi, consiliul local si Mitropolia Moldovei si a Bucovinei au scos la iveala rezultatele a numeroase studii specializate privind starea si nevoile constructiei precum si interesul manifestat de autoritati pentru conservarea si punerea in valoare a edificiului. Din 1997, in incinta manastirii a fost dezvelit bustul lui Mihai Eminescu care a locuit o vreme aici.Dupa ce a functionat pentru o lunga perioada de timp exclusiv ca biserica, in anul 1991 manastirea Sfintii Trei Ierarhi a fost reinfiintata.
Cu ocazia lucrarilor de restaurare datorate arhitectului Lecomte du Noüy in anii 1882-1890, biserica Trei Ierarhi si-a vazut distrusa pictura interioara originala. Anumite interventii controversate au marcat atunci o etapa caracteristica in procesul restaurarilor in Romania, animata de actiuni si dezbateri publice, de o lupta de opinii intre intelectualii epocii si mediile oficiale, care au condus in final la afirmarea catorva principii corecte privind protectia si restaurarea monumentelor istorice. Fara a putea fi totusi egalata, principala ctitorie a lui Vasile Lupu a fost folosita ca sursa de inspiratie pentru constructia si decorarea bisericii din marele ansamblu arhitectural al manastirii de la Cetatuia (1669-1672) in imediata apropiere a Iasului precum si a bisericii manastiresti de la Putna. Azi, biserica Trei Ierarhi are mai bine de 350 de ani. Ea reprezinta un monument inconfundabil, care pastreaza toata puterea traditiei. Patina timpului care estompeaza azi stralucirea decoratiei de altadata ii imprumuta in schimb sobrietatea varstei. Linia svelta a siluetei sale si ornamentele dispuse in randuri orizontale anima intreaga biserica. Daca, dupa cum Anton Dumitru o aminteste in a sa "Carte a intilnirilor admirabile", Paideuma reprezinta in greaca 'cel care este cult', dar inseamna si 'locul unde se invata', 'locul unde se intampla ceva', atunci, un astfel de loc este cel de la Trei Ierarhi din Iasi deoarece el arata din plin in ce masura se pot combina si coexista influente provenind din culturi atat de variate cu conditia ca ele sa gaseasca o intelegere perfecta, intr-o ambianta de sarbatoare, alaturi de o gazda primitoare.
Sursa: Wikipedia